Toastmaster – Hvad er en toastmasters opgaver

ToastmasterHvad bruger i som brud og brudgom en toastmaster til? En toastmaster er som regel en rigtig god ven eller veninde som hjælper jer igennem jeres dag. Han eller hun vil have styr på alle de små ting som i hverken har tid eller lyst til at tænke på, på selve jeres bryllupsdag. Det er jo meningen i skal nyde dagen og ikke bekymre jer om alle de ting der skal være styr på. Det er her jeres toastmaster kommer ind og bliver jeres højre hånd. Det er vigtigt at man som brud og gom vælger en toastmaster som er udadvendt, charmerende og god til mennesker. Det skal også være en person som ikke har noget imod at komme på ”arbejde” på bryllupsdagen. Det nytter ikke noget at vælge en toastmaster som man kan se har det dårligt med at stå foran mange mennesker eller ikke har nogen planlægnings sans.

Toastmasterens opgaver

Jeres toastmaster er jeres talerør på den store dag. Det er toastmasteren der holder den røde tråd igennem brylluppet hvor han/hun har styr på alt hvad der skal ske på dagen. Det lyder som en stor mundfuld men med lidt planlægning vil toastmasteren kunne holde styr på alle tropperne i løbet af dagen.

Toastmasterens opgaver starter allerede i kirken. Jeres toastmaster vil tage imod gæsterne og sørge for at de kommer til at sidde på rette side af kirken, alt efter om det er familie eller venner af henholdsvis bruden og gommen. Bliver i viet på rådhuset, så skal toastmasteren sørge for at gæsterne finder frem til det rigtige lokale hvor vielsen forgår. Det vil sige at toastmasteren skal stå udenfor rådhusets hovedindgang og guide folk.

Efter vielsen skal toastmasteren nå hen til stedet hvor festen skal holdes, inden resten af gæsterne begynder at ankomme. Jeres toastmaster skal se om alt står fremme til velkomstdrinken samt have styr på om fingermaden (hvis det serveres) er klar til servering. Herefter skal toastmasteren tage imod gæsterne og sørge for at de ved hvor deres velkomstdrinks er, hvor man kan hænge sine jakker, vise hvor gavebordet er, samt informere om hvor toiletterne er. Desuden skal toastmasteren underholde gæsterne indtil bruden og gommen slutter sig til festen, efter i er blevet fotograferet. Underholde betyder ikke at man skal synge eller komme med den ene joke efter den anden, men gå rundt og tale med gæsterne så snakken evt. ikke går helt i stå. Som toastmaster skal du også opfordre gæsterne til at skrive i gæstebogen som bruden og gommen kan læse dagene efter brylluppet.

Når middagen skal serveres skal jeres toastmaster gøre folk opmærksomme på hvor de skal sidde. Det vil sige at hvis bruden og gommen ikke lavet en bordplan som er sat op som oversigt til gæsterne, så digererer han/hun gæsterne, så de ved hvor de skal sidde. På den måde undgår man at gæsterne skal vandre rundt til alle bordene for at finde et bordkort med deres navn. Så det gælder om at være lidt på tæerne her.

KlokkeNår bruden og gommen og alle gæsterne er på deres pladser, er det toastmasterens tur til at slå på glasset eller ringe med toastmaster klokken. Når der er faldet ro over gæsterne, byder toastmasteren alle velkommen, giver en lille tale om hvorfor han/hun er valgt som toastmaster, samt fortæller lidt omkring gommen og bruden og deres ønsker til selve dagen. Derefter annoncerer toastmasteren hvad der bliver serveret igennem middagen, hvilke vine der er at vælge imellem og hvad der ellers er at drikke til maden.

Det er en toastmasters job at have styr på sange og taler. Det vil sige at toastmasteren sætter en dagsorden for hvis tur det er til at holde en tale. Hvis der er lavet sange så skal toastmasteren planlægge hvilke sange der skal synges først og hvornår de skal synges i løbet af aften. En god ide er at blande taler og sange. Desværre er nogle taler lange og kedelige og hvis der kommer 10 taler efter hinanden, kan man risikere at folk sidder og halvsover. Dog skal man have i baghovedet at uanset hvad, så er det brudens far eller mor som taler først, derefter gommen og derefter evt. en brudepige/forlover. Hvis andre har taler, må de vente til de første er overstået.

Som toastmaster skal man også have styr på hvornår bryllupskagen skal skæres, hvis den ikke er skåret til receptionen, samt hvornår den første dans skal danses som ægtefolk.

Toastmaster tips

BlæksprutteSom toastmaster er det en god ide at du sætter dig ned med bruden og gommen for at finde ud af deres forventninger til dagen. Man skal nemlig være lidt af en blæksprutte, så det er vigtigt at du nøje planlægger hvad der skal ske i løbet af dagen og hvad du helt nøjagtigt skal have styr på.

For få eller for mange taler/sange kan være lidt af en katastrofe for bryllupsfesten. Hvis du f.eks. finder ud af på selve dagen at gommen og måske forloveren/brudepigen er de eneste der har tænkt sig at holde tale, så kan det blive en meget stille middag. Man kan enten ringe eller skrive til nogle af gæsterne for at høre om de kunne være interesseret i at komme med et indslag til festen. Modsat skal man også passe på, at der ikke er så mange der gerne vil holde taler at gæsterne aldrig får rejst sig fra middagsbordet. Hvis mange har noget at sige, så sørg for at give dem et maks. antal minutter de må tale i, (her taler vi ikke om brudgom eller brudens far/mor). Det kan måske lyde lidt hårdt, men en tale der fortsætter i 10-15 minutter er altså lang tid for alle.

Gør gæsterne opmærksomme på hvornår der vil være taler/sange og hvor mange der kommer i træk. Dette er så gæsterne har en ide om hvornår de kan gå på toilettet og hvornår de kan tage en rygepause. Det ville være ærgerligt, hvis flere af gæsterne mangler under diverse taler/sange.

Hvis der er serveringspersonale, så sørg for at fortælle dem hvornår de forskellige taler kommer på programmet. Dette skulle gerne forhindre at de begynder at servere midt i en tale eller at noget af maden bliver kold. Hvis der er sange, så lad dem der serverer maden komme ind og dele dem rundt til gæsterne.

Planlæg og nyd dagen

Toastmasteren skal også kunne nyde dagen selv om det samtidig er lidt af et arbejde han/hun er kommet på. Men hvis der planlægges i forvejen, så er det faktisk ikke så stressende at være en toastmaster. Ja det kræver lidt arbejde inden festen, samt man skal være lidt mere på under festen end man ville være som almindelig gæst. Men man skal også huske at det faktisk er en ære at brudeparret har valgt netop dig til at holde styr på alle de små detaljer, de ikke selv kan ordne på deres bryllupsdag.

Skriv kommentar

*