En vigtig del af jeres bryllup er jeres bryllupsmusik. En fest uden musik er ikke rigtigt en fest. I kan have vidt forskellig musiksmag, det er faktisk ikke ualmindeligt at par har det. Men det er i hvert fald noget i skal tale om. Er i f.eks. begge til heavy metal, så skal i nok lige overveje om det kun er det der skal spilles hele aften. Tænk på jeres gæster, det er ikke alle der elsker heavy metal. Det kan godt være i tænker det er vores dag og vores valg. Ja det er i og for sig rigtigt nok, men hvis gæsterne går tideligt pga. de ikke kan holde jeres bryllupsmusik ud, så bliver det en kort bryllupsfest for jer. Så lige på dette område skal i tage hensyn til alle. Jeres gæster skal jo gerne have det sjovt og danse natten lang.
Hvilken genre bryllupsmusik skal man vælge
I skal beslutte jer for om i vil have et band, DJ, jukebox eller en computer med musik som bryllupsmusik. I kan også vælge at have en IPod eller et anlæg til cd’ere, men man skal være opmærksom på at det nok ikke er alle jeres cd’er der er noget værd bagefter. Cd’erne vil komme igennem en masse hænder i løbet af aftenen og når folk er fulde er de ikke lige så forsigtige. Desuden vil der være lange pauser hvor musikken er stoppet fordi der skiftes cd’ere eller man skal hoppe igennem de forskellige numre. Det er klar at der er en prisforskel i de forskellige valg af musikunderholdning og det er vigtigt at der er plads til det i budgettet.
Derefter skal i gøre op med jer selv hvilken genre bryllupsmusik der skal være, om man er til dansk pop, 80’erne, hip hop osv. En god ide vil altid være at blande musikposen godt, så der er noget alle kan lide, unge som gamle.
Vælger i at have musik i baggrunden når middagen bliver serveret, så vælg let stille musik. Lad dansemusikken vente til efter maden. Høj musik med alt for meget gang i den vil få folk til at tale højere og højere, først for at overdøve musikken og derefter for at overdøve hinanden.
Bryllupsbands
Der er bare ikke noget som levende musik. Et band giver en helt anden energi fra sig og får folk i en god stemning, da de inddrager gæsterne i deres optræden ved at få dem til at synge med og opfordrer folk til at komme på dansegulvet. Hvis man hyrer et band vil de kunne ændre i musikken, alt efter hvor meget energi i har, også selvom det ikke er planlagt i forvejen.
Lydkvaliteten vil højst sandsynlig også være bedre end ved f.eks. ved at hyre en Dj. Men kvaliteten kan svinge meget efter hvor professionelt bandet er, så vælg et band som har gode referencer og som kan leve op til den slags bryllupsmusik i gerne vil have spillet til festen.
Har i et bryllupstema, som 60’erne, 80’erne, et vintage bryllup eller andet tema, så vil et band i samarbejde med jer finde de rigtige sange fra en af disse perioder, og give jer pointers til hvilke numre der var de mest populære i denne tid. Har i ikke et tema, så vær sikker på at bandet kan spille varieret og ikke kun en bestemt genre. Det kan blive noget kedeligt hvis bandet ikke kan skifte tempoet, samt synge sange fra flere forskellige kunstnere.
Et godt bryllupsband kommer ikke billigt, men i får også jeres egen mini koncert og det kommer jo med en pris. Hvis budgettet giver jer lov til at have et bryllupsband, så er det bare at hoppe ud i det, for det giver altså en helt speciel stemning.
Hvis jeres bryllupslokaler ikke er så store, kan et band godt være for voldsomt da den levende musik vil overtage det lille rum. Tal med bandet omkring hvor store lokalerne er, så de kan indrette deres udstyr til rummet.
Inden i booker et band så spørg efter at høre en sang eller to live, som i har valgt. På den måde vil i kunne høre om det er det rette band for jer.
Dj’en
Hyrer i en Dj så skal i stadigvæk gøre jer tanker om hvilken slags bryllupsmusik i vil have spillet. En Dj skal ikke have helt frie hænder da i ikke aner hvilken slags musik der så bliver spillet. Det vil nok vælte nogle gæster omkuld, hvis der kun bliver spillet techno og dansemusik hele aftenen. I samarbejde med Dj’en kan i finde et stort varieret udvalg af musik som vil sætte gang i dansegulvet.
En Dj vil være billigere end et band da det kun er en person der skal betales. Det er helt perfekt at bruge en Dj hvis man godt kan lide diskotekstilen. En god og professionel DJ tilbyder røg og lysshow som vil skabe en festlig stemning. Desuden vil en Dj ofte spille i flere timer end et band vil kunne.
En Dj vil have mange hundrede eller tusindvis af sange at vælge imellem. Der vil derfor være plads til at gæsterne kan give Dj’en en forespørgsel på bestemte sange som gør at gæsterne er med til at bestemme den bryllupsmusik, der bliver spillet i løbet af aftenen.
Der vil være stor variation med alt fra op i tempo sange, stille romantiske sange, samt behagelig baggrundsmusik under middagen. Vælger i ikke at have den traditionelle brudevals som en del af jeres bryllupsmusik, så vil jeres første sang på dansegulvet som mand og kone blive sunget af den originale kunstner ved hjælp af Dj’en.
Der vil ikke være unaturlige pauser, da Dj’en vil lade musikken køre med en glidende overgang, også selv om han tager en pause.
Det er vigtigt i aftaler med Dj’en om han skal sige noget eller ej. Det nytter ikke noget i har en Dj der overtager jeres toastmasters pligter ved at opfordre brudens far eller andre til at lave en tale. Lad der være klare regler for hvad hans job indebærer. Når i møder den Dj i gerne vil booke, så læg en føler ud om personen virkelig gerne vil stå for jeres bryllupsmusik og lave en speciel musikliste i samarbejde med jer. Lyt efter jeres mavefornemmelse og føl efter om personen er noget for jer. Der er Dj’s som nærmest spiller som om de er på autopilot og det kan blive lidt kedeligt at høre på i længden. Det gør ikke noget at Dj’en kan fyre lidt op på dansegulvet.
Står du og mangler en DJ til dit bryllup, så kan du få et uforpligtende tilbud her.
Jukebox
En jukebox som bryllupsmusik er en god ide, hvis man ikke gider stå med en masse løse cd’ere. En jukebox kan også få kodet en masse forskellig musik ind på en gang som vil gøre at der bliver spillet musik i lange perioder af gangen. Dog skal der engang imellem trykkes flere ønsker ind for at den bliver ved med at spille.
Der er forskellige udlejningsfirmaer der lejer jukeboxe ud til fester og man kan let finde dem på nettet. Holder i festen på slot, hotel eller herregård, så kan de ofte skaffe en jukebox igennem udlejningsfirmaer som de har brugt før. Så skal i ikke i gang med at søge og finde en god udlejer selv.
IPod
Har i ikke noget imod at bruge noget tid på at finde alt jeres bryllupsmusik selv, og vil i gerne spare penge på musik området, så er en IPod en rigtig god ide at give sig i kast med. Man skal være klar over at der er noget arbejde i det. I skal ikke kun finde musik til jeres egen smag, men også til jeres gæster. Men en god IPod kan indeholde op til flere tusinde sange, så den kan spille igennem hele bryllupsfesten, hvis det ønskes.
Undersøg der hvor i holder festen, om der er højtalere i kan tilslutte jeres IPod. I skal nok selv have nogle kabler med til at tilslutte den, hvis der er højtalere på stedet. Afprøv højtalerne inden jeres fest, hvis det er muligt. Det ville være ærgerligt hvis jeres bryllupsmusik bliver ødelagt pga. dårlig lyd.
Det eneste problem med en IPod kan være at hvis man vil høre en bestemt sang af flere omgange så skal man rode lidt rundt i IPod ‘en for at finde den.
Skriftlig kontrakt
Uanset hvilken form for bryllupsmusik i vælger, hvis i skal booke noget udefra, så sørg for at få en skriftlig kontrakt. Hvis Dj’en, bryllupsbandet eller der hvor i vil leje jukeboks ikke vil lave sådan en, så er det bare med at finde nogen som gerne vil.
Inden i underskriver sådan en kontrakt, så sørg for at have mødt bandet eller Dj’en, samt have hørt et udpluk af det de laver. En kontrakt er jo bindende og hvis det først senere går op for jer at i har valgt forkert, så vil i miste en del af de penge i har forudbetalt i afbestillings depositum.
Skyd selv festen i gang
Efter i har danset jeres første dans og dansegulvet og jeres gæster stadigvæk sidder som limet til deres stole, så tag sagen i egen hånd og træk nogle af gæsterne ud på dansegulvet, så i kan få startet festen. Få hjælp af evt. brudepiger og forlover. Træk også gerne den ældre generation (hvis de er friske og rørige) ud på dansegulvet til musik fra deres ungdom. Det vil de med garanti nyde. Så lad musikken spille op og nyd jeres fest med jeres gæster.